Mikroprojektek 2019
Megismerkedés a Digitális témahéttel:
Csoportvezetőként egy bő fél óra alatt ismertettem a csapattal, hogy mi mindenre gondoltam, és merjünk "nagyban gondolkodni". Erős hümmögés, és aztán félénk javaslatmegosztás fogadta az ismertetőt.
De aztán konkrétumokat kezdtem jegyzetelni:
- brainstorming:
Projektcím:
"1 clickes nemzedék vagyunk - de többek szeretnénk lenni! A JÁTÉK mint közösségformáló erő"5
Résztémák, feladatok kialakítása:
- monitoring - Honnan hová akarunk eljutni? Alapötlet: egy szanaszét álló csapatból a játék útján egymással együttműködő, jól kommunikáló közösséggé váljunk, ehhez eszköz a játék, a digitális világ eszközei, és az offline módszerek
Első vázlat, XMind-ban gondolattérkép, hogy legalább vázlatban lássuk az egészet.
A fenti dolgok egyeztetése alapján kialakul, amivel kezdünk:
- fiúk titkos projektje
- lányok: weboldal, design, ötletparádé, filmkészítés, interjú7
- Digitális brainstorming: online módon: LINO-IT-tal!8
- Játsszunk!: ActionBound-dal
December 12.
Tapasztalatok:
DE:
a Designosok ezzel ellentétben más úton járnak - lásd Decemberi bejegyzés a Csirke Design-nál.
Design kialakulása: CSIRKE DESIGN
Akik vizuálisan gondozzák ezt a projektet 10:
Heni, Adrienn, Juci, Noémi, Skuti, Dorina .
Alapötlet az alapképből.
Innen jött az ötlet, hogy Csirkés logó legyen - ez egy közösen elkészített rajz saját magunkról, az első, szeptemberi csoportfoglalkozások egyikén - ahol a feladat volt önmagunk és a csoportmegjelenítése bármilyen formában. Szemmel láthatólag ezek a csirkék így szanaszét, elszigetelt jelenségként rohangálnak a nagyvilágban...
Az internet és képgyűjtemények segítségével az alapinduló logónk:
December 1.
A tabletet mint digitális rajztáblát használják a lányok, egyenlőre Autodesk Sketchbook programmal. Bemelegítés a Csirke-Miniprojekthez.
December 12.
Kiderül11, hogy a telefonokra letöltik a rajzprogramot, és önállóan el kezdenek dolgozni. Misivel egyeztetnek, emailt váltanak, ötletelnek. Skuti papíron dolgozik, azt is digitalizálják, alkotnak. Adri saját, egyéni kedvenc stílusában rajzol. Dorina, Juci szintén - kedvesen, csöndben, egyeztetve.
Nem látványosan, nem hangosan!
Kiderül, hogy Misi határidőt szab a lányoknak, és ezt mindannyian tartják!!!!!12 A játék kész van dec 10-re de nem játsszatjuk még, mert Misi szeretné beilleszteni a lányok által rajzolt karaktereket. Részeredményeket láttam a játékból - de a finálé még hátra van.
Ma megmutattuk a többi lánynak a karaktereket.... Őszinte döbbenet. Ezt nem gondoltuk volna, hogy ilyet tudnak együtt rajzolni. 13
Fiúk titkos projekt
Az első meglepődés:
Világossá válik: a fiúk ismerete a programozás területén igen nagy hiányokkal küzd. Konkrétan a scratch teljesen fehér foltként jelenik meg. Misit ez teljesen feltüzeli. A nulláról indul.
Offline segítség: szakirodalom:
Carol Vorderman: Programozás gyerekeknek - lépésről lépésre
Carol Vorderman: Scratch Játékok
2019. november 30.
Misi, Márk, Hunor - gőzerővel alkotnak. MIsi programoz sratchben, ötletel, FLOW-élménye van 23. Márk fényképez és ötletgazda, Hunor tesztel, ötletgazda.
A fiúknak szüksége van egy tuti rajzolt digitális csirkére - és egy digitálisan rajzolt tipikus koleszos alakjára.
(A lányok logikus kérdése: fiú vagy lány koleszos?? - Ööööö, mindkettő :D)
December 1-2.:
Az első fellendülés után, Misit a fiúk elegánsan magára hagyják a munkában. Ez feszültséget okoz -Misi felháborodása jogos - átbeszélik a problémát, a munka tovább folyik, az oroszlánrészt Misi vállalja.
December 16-ával kezdődő hét:
Az Edmodo-s csoportban egy Pecha Kucha versenyt hirdettem, nyereményként: cukrászipari termékeket ígértem. Megnéztük a videót közösen, hogy mi a Pecha Kucha, el is mondtam, hogy mire jó, és miért érdemes ezt használni. Az arcokon nem látszódott semmifele különösebb reakció. A feladatot nehezen értik, és nem is látják különösebb hasznát. Nehéznek érzik, és az sem motiváló tényező, hogy más órákra kell amúgy is ppt-t csinálni. Ez így, nehéz 24.
December 19 - Szakaszzárás
A téli szünet megkezdése előtt mindenki számára nyilvánossá tettük eddigi eredményeinket, amiből a leglátványosabb a scratch-ben írt játék volt.
A summázott vélemény a gyerekek között: "Menő!"
Egyszerű, de nagyon személyes játék - végleges formában felkerül az Ami elkészült rovatban. Próbajátékot is csináltunk, kivetítőn figyelve a játékot. Többeken a meglepődés volt látható, hogy a többiek megcsinálták. Nevesítettük az alkotókat, akik bármit is hozzátettek a projekthez, és pozitív visszajelzést kaptak. Teljesen higgadt és jó hangulatú légkörben fogalmaztak meg egymásnak eddig fájó dolgokat - s fel sem tűnt nekik ez nekik. További előrelépés volt, hogy javaslataikat és ötleteiket nyíltan adták a játékhoz.14
Számszerűen nem mérhető hatás, de markánsan jelenlevő: a gyerekek ötleteket adtak egymásnak, teamekbe szerveződtek. Különvált a csapat: a teljesen aktívak, és a passzívak, akik megfigyelők. Meg tudták fogalmazni, hogy ki az, aki passzív-passzív és ki az, aki aktív-passzív15. 2020-ra egészen jó alapokkal indulunk - úgy gondolom, hogy az én felelősségem és feladatom ott lesz, hogy a lelkesedést nem hagyom kihunyni, és a konkrét feladatokat és irányelveket kijelöljem.