Projektterv
Készítették:
Somorjai Karola és Csoportja - Tráserné Horváth Annamária mentorálásával
A projekt címe:
"1 clickes nemzedék vagyunk - de többek szeretnénk lenni" - ProjektBlog
https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/
Összefoglalás:
2019. szeptemberében alakuló vegyes kollégiumi csoport tagjai és vezetője azzal a kihívással találkozik, hogy bár online mindenki mindenkit ismer - de az offline életben nehezen megy a valódi, közösséggé szerveződés. A tünetek feltérképezése után a JÁTÉK-ban találjuk meg a lehetőséget, mely hatékony megoldás lehet a problémára. Ami azonnal újabb problémát vet fel: milyen a nekünk való játék? Csináljunk egy JÁTÉKOT!
https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/
Tantárgyak köre:
informatika, rajz, scratch programozás, média ismeret, személyiségi jogok, és szellemi termékek jogvédelme, érzelmi intelligencia, videószerkesztés, gamifikáció, kézműves tevékenységek, tájékozódás, kollégiumi csoportfoglalkozások érintett témakörei
Évfolyamok:
6, 7, 8, 9, 10. évfolyamosok, összesen 24 fő
Időtartam:
2019 szeptemberétől 2020. májusáig
4-szer 90 perc - a Játékok során együtt töltött idő
Heti 1 kollégiumi csoportfoglalkozás - 2019. Szeptemberétől: 18-szor 45 perc - 2020 májusáig - melyek szinte mindig hosszabbra nyúltak.
Egyéb ráfordított idő (nem számszerűsített), ami nem iskolai keretek között valósult meg, tanórán kívüli olyan tevékenységeket jelentett, amelyre szívesen szántak időt a diákok: Utómunka, szabadidős ráfordítás az interjúk elkészítése alatt, pohár játék: beszerzés, elkészítés, Actionbound: terepbejárás, Scratch: előtanulmányok nulláról, és programozási idő 9 óra és plusz egy hétvége, videóvágások, konvertálási idők
A projekt pedagógiai alapjai:
Tartalmi követelmények:
Online területen:
Edmodo mint közös kommunikációs platform használata - eredetileg ez volt a közös választott felület, de aztán váltottunk a járvány miatt az iskolával együtt:
Microsoft Office 365 Teams használata
scratch programozás
grafikai program használata - Autodesk Sketchbook
Lino-it
Action-Bound
videószerkesztő program
digitális képszerkesztők
mobiltelefon médiaszerkesztők
képszerkesztők
Word szövegszerkesztő
Blog/weboldal készítő felület
youtube, facebook használata
mindmap készítése
digitális eszközök, projektor, laptop, videókamera
Offline területen:
kommunikáció a társakkal és a felnőttekkel
csoportdinamikai folyamatokkal járó konfliktuskezelés
offline társasjátékok használata
szakirodalom használata - offline, online területen
Tanulási célok/Tanulási eredmények:
Ahogy a kollégiumi kerettanterv írja:
Ehhez a közös játékot találtuk a legmegfelelőbbnek, és a legkevésbé direktebb megoldásnak.
A másokért és önmagunkért való felelősségvállalással ellentétes viselkedés és megnyilvánulás a közöny, közömbösség, passzivitás. Mint minden munkafolyamatot átható jelenség gyökerét próbáltuk megkeresni, és javítani rajta.
Önmagunk tét nélküli kipróbálása a Játék folyamata alatt lényegesen könnyebb feladat - mint egyéb szituációkban.
Fontos cél volt, hogy a diákok meg tudják különböztetni, és megértsék, hogy az általuk oly gyakran használt szleng "ciki" fogalma nem azonos a személyiségjogok sértésével/illetve nem sértésével. Fontosnak tartottuk azt megtanítani, hogy nem egyéni tetszés/nem tetszés dönti el a személyiségi jogok használatából történő előnyöket, hátrányokat, eseményeket.
Főbb érintett gyakorlati területek
online kommunikáció alapján - hatékony offline kommunikáció: a másik meghívása online térben, majd a vele való kooperáció az offline térben
brainstorming - ötletbörze hatékony használata másokkal, egymással
tartalmilag releváns véleménynyilvánítás és javaslattétel megtanulása online térben névtelenül, majd offline-ban arccal
tudatos médiahasználat: ötletek és videók gyűjtése - a saját szellemi termék pontos megkülönböztetése a másokétól
saját kíváncsiság felkeltése a másik iránt - a másik véleményének megismerése
digitális eszközök, mint bemutató és rögzítő eszközök használata
A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések:
Alapkérdés:
Csoportkohézió létrehozása, a közömbösség mint jelenség felszámolásának nem direkt módjai
Projektszintű kérdés:
Egy közösen fejlesztett játékcsomag létrehozása és tesztelése javítja-e a csoportkohéziót, megszünteti-e a közönyt? Van-e olyan játék, ami mindenkinek jó?
Tartalmi kérdések:
Hogyan valósítjuk meg oktatási órán kívül, vegyes kollégiumi csoport keretein belül a közös munkát?
Mi és hogyan motiválja a gyerekeket egy időigényes, nem kötelező, és számukra bizonytalan eredményekkel kecsegtető projekt, ami több részfeladatból áll?
Hogyan tudunk többféle online tudásszintet hatékonyan ötvözni?
Hogyan tudunk többféle érzelmi intelligenciával rendelkező emberrel együttműködni?
Hogyan tudunk egymással hatékonyan kommunikálni?
Értékelési terv:
Az értékelés időrendje:
Folyamatos, heti 1 kollégiumi csoportfoglalkozásokon
Módjai:
Név nélküli brainstorming jellegű Linoit- ok, és Google Drive-os kérdőívek
Csoport meetingek, heti rendszerességgel
Kérdőívek, diákértékelés, felnőtt értékelés
Értékelési összefoglaló:
A teljes anyag a https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/ projektblogban elérhető.
Időrendben, folyamatában, diák és felnőtt szemszögből.
A projekt részletei:
24 fő 7, 8, és 9 és 10 évfolyamon. Fiúk - lányok vegyesen.
Koruknak megfelelő normál oktatási órákban elsajátított ismeretek.
Kollégiumi élet: egy meglévő csoportba újonnan jövő új kilencedikes tagok. Magyarországi és határontúli magyar állampolgárságú diákok.
A projekthez szükséges anyagok és eszközök:
Technológia - Hardver:
Laptop, projektor, érintőceruza, telefonok, kamera
Technológia - Szoftver:
https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/ami-elkeszult/
Nyomtatott anyagok (Pl. tankönyvek.):
https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/ami-elkeszult/
Internetes források, alkalmazások:
https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/ami-elkeszult/
Közgyűjteményi tartalmak:
https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/ami-elkeszult/
Szempontok a hatékony projekt tervezéséhez:
☐ A mini projekt megvalósítására legalább 5 tanóra áll rendelkezésre. - IGAZ
☐ A projekt megvalósításában fontos szerepet játszik a digitális technológia eszközként való alkalmazása. - IGAZ
☐ A tanulási folyamat középpontjában a tanulók állnak. - IGAZ
☐ A projekt a tantervi követelményekkel összehangolt, fontos tanulási célokra összpontosít. - KOLLÉGIUMI KERETTANTERVVEL SZINKRONIZÁLT
☐ A projekt céljai között szerepel a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztése. -IGAZ
☐ A projekt során folyamatos, többféle típusú értékelés történik. - IGAZ
☐ A projekt egymással összefüggő feladatokat és tevékenységeket tartalmaz, amelyeket adott időtartam alatt kell végrehajtani. - IGAZ
☐ A projektre jellemző a multidiszciplináris megközelítés. - IGAZ
☐ A projekt kapcsolódik a mindennapi élethez. - IGAZ
☐ A projekt feladataiban legyen kihívás, problémamegoldás, kutatás, vizsgálódási lehetőség. - IGAZ
☐ A tanulók a megszerzett tudást és készségeket bizonyítják a projekt produktumaiban, amelyek publikálhatók, előadhatók vagy bemutathatók. - IGAZ, ISMÉTELHETŐ, A JÁTÉKCSOMAG ELKÉSZÜLT
☐ Az iskola regisztrált a Digitális Témahét honlapon. - IGAZ
☐ A projektben résztvevő pedagógusok csatlakoztak a Digitális Témahét Tanári Fórum Facebook csoporthoz, hogy a legfrissebb hírekről értesüljenek. -IGAZ