Projektterv

Készítették:

Somorjai Karola és Csoportja - Tráserné Horváth Annamária mentorálásával 

A projekt címe:

"1 clickes nemzedék vagyunk - de többek szeretnénk lenni" - ProjektBlog

https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/

Összefoglalás:

2019. szeptemberében alakuló vegyes kollégiumi csoport tagjai és vezetője azzal a kihívással találkozik, hogy bár online mindenki mindenkit ismer - de az offline életben nehezen megy a valódi, közösséggé szerveződés. A tünetek feltérképezése után a JÁTÉK-ban találjuk meg a lehetőséget, mely hatékony megoldás lehet a problémára. Ami azonnal újabb problémát vet fel: milyen a nekünk való játék? Csináljunk egy JÁTÉKOT!

https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/

Tantárgyak köre:

  • informatika, rajz, scratch programozás, média ismeret, személyiségi jogok, és szellemi termékek jogvédelme, érzelmi intelligencia, videószerkesztés, gamifikáció, kézműves tevékenységek, tájékozódás, kollégiumi csoportfoglalkozások érintett témakörei

Évfolyamok:

6, 7, 8, 9, 10. évfolyamosok, összesen 24 fő

Időtartam:

2019 szeptemberétől 2020. májusáig

4-szer 90 perc - a Játékok során együtt töltött idő
Heti 1 kollégiumi csoportfoglalkozás - 2019. Szeptemberétől: 18-szor 45 perc - 2020 májusáig - melyek szinte mindig hosszabbra nyúltak.
Egyéb ráfordított idő (nem számszerűsített), ami nem iskolai keretek között valósult meg, tanórán kívüli olyan tevékenységeket jelentett, amelyre szívesen szántak időt a diákok: Utómunka, szabadidős ráfordítás az interjúk elkészítése alatt, pohár játék: beszerzés, elkészítés, Actionbound: terepbejárás, Scratch: előtanulmányok nulláról, és programozási idő 9 óra és plusz egy hétvége, videóvágások, konvertálási idők 

A projekt pedagógiai alapjai:

Tartalmi követelmények:

Online területen:

  • Edmodo mint közös kommunikációs platform használata - eredetileg ez volt a közös választott felület, de aztán váltottunk a járvány miatt az iskolával együtt:

  • Microsoft Office 365 Teams használata

  • scratch programozás

  • grafikai program használata - Autodesk Sketchbook

  • Lino-it

  • Action-Bound

  • videószerkesztő program

  • digitális képszerkesztők

  • mobiltelefon médiaszerkesztők

  • képszerkesztők

  • Word szövegszerkesztő

  • Blog/weboldal készítő felület

  • youtube, facebook használata

  • mindmap készítése

  • digitális eszközök, projektor, laptop, videókamera

Offline területen:

  • kommunikáció a társakkal és a felnőttekkel

  • csoportdinamikai folyamatokkal járó konfliktuskezelés

  • offline társasjátékok használata

  • szakirodalom használata - offline, online területen

Tanulási célok/Tanulási eredmények:

Ahogy a kollégiumi kerettanterv írja: 

"Az önismeret és a társas kultúra fejlesztése:
A kollégiumon belüli kapcsolat- és tevékenységrendszer szervezésével, ismeretek nyújtásával a nevelés elősegíti, hogy kialakuljanak az önismeret gazdag és szilárd elméleti és tapasztalati alapjai. Kiemelt feladat a tanuló helyes, reális énképének, illetve önértékelésének kialakítása; elő kell segíteni a kedvező szellemi fejlődését, készségeinek optimális alakulását, tudásának és kompetenciáinak kifejezésre jutását, s valamennyi tudásterület megfelelő kiművelését; hozzá kell segíteni, hogy képessé váljék érzelmeinek hiteles kifejezésére, a mások helyzetébe történő beleélés képességének, az empátiának a fejlődésére, valamint a kölcsönös elfogadásra. A megalapozott önismeret hozzájárul a kulturált egyéni és közösségi élethez, mások megértéséhez és tiszteletéhez, a szeretetteljes emberi kapcsolatok kialakításához.

Ehhez a közös játékot találtuk a legmegfelelőbbnek, és a legkevésbé direktebb megoldásnak.

"Felelősségvállalás másokért, önkéntesség:
A kollégiumi nevelés feladata a szociális érzékenység, segít magatartás kialakítása a tanulókban úgy, hogy önálló tapasztalati úton ismerjék meg a hátránnyal élők sajátos igényeit, élethelyzetét. Ez a segítő magatartás fejleszti a diákokban az együttérzést, együttműködést, problémamegoldást és az önkéntes feladatvállalást, mely elengedhetetlen a tudatos, felelős állampolgári léthez."

A másokért és önmagunkért való felelősségvállalással ellentétes viselkedés és megnyilvánulás a közöny, közömbösség, passzivitás. Mint minden munkafolyamatot átható jelenség gyökerét próbáltuk megkeresni, és javítani rajta.

Pályaorientáció: 
"A kollégiumnak - a tanulók életkorához igazodva és a lehetőségekhez képest - átfogó képet kell nyújtania a munka világáról. Ennek érdekében olyan feltételeket, tevékenységeket (szakkörök, érdeklődési körök) kell biztosítania, amelyek révén a diákok kipróbálhatják képességeiket, elmélyülhetnek az érdeklődésüknek megfelel területeken, megtalálhatják 
későbbi hivatásukat, kiválaszthatják a nekik megfelel foglalkozást és pályát, valamint képessé válnak arra, hogy ehhez megtegyék a szükséges erőfeszítéseket. Ezért fejleszteni kell bennük a segítéssel, az együttműködéssel, a vezetéssel és a versengéssel kapcsolatos magatartásmódokat és azok kezelését. "

Önmagunk tét nélküli kipróbálása a Játék folyamata alatt lényegesen könnyebb feladat - mint egyéb szituációkban.

Médiatudatosságra nevelés:
"Fontos, hogy a tanulók értsék az új és a hagyományos médiumok nyelvét. A médiatudatosságra nevelés során az értelmező kritikai beállítódás kialakításának nagy jelentősége van. A diákokkal ismertetni kell a média működésének és hatásmechanizmusának főbb törvényszerűségeit, a média és a társadalom közötti kölcsönös kapcsolatokat, a 
valóságos és a virtuális, a nyilvános és a bizalmas érintkezés megkülönböztetésének módját."

Fontos cél volt, hogy a diákok meg tudják különböztetni, és megértsék, hogy az általuk oly gyakran használt szleng "ciki" fogalma nem azonos a személyiségjogok sértésével/illetve nem sértésével. Fontosnak tartottuk azt megtanítani, hogy nem egyéni tetszés/nem tetszés dönti el a személyiségi jogok használatából történő előnyöket, hátrányokat, eseményeket. 

Főbb érintett gyakorlati területek

  • online kommunikáció alapján - hatékony offline kommunikáció: a másik meghívása online térben, majd a vele való kooperáció az offline térben

  • brainstorming - ötletbörze hatékony használata másokkal, egymással

  • tartalmilag releváns véleménynyilvánítás és javaslattétel megtanulása online térben névtelenül, majd offline-ban arccal

  • tudatos médiahasználat: ötletek és videók gyűjtése - a saját szellemi termék pontos megkülönböztetése a másokétól

  • saját kíváncsiság felkeltése a másik iránt - a másik véleményének megismerése

  • digitális eszközök, mint bemutató és rögzítő eszközök használata 

A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések:

Alapkérdés:

Csoportkohézió létrehozása, a közömbösség mint jelenség felszámolásának nem direkt módjai

Projektszintű kérdés:

Egy közösen fejlesztett játékcsomag létrehozása és tesztelése javítja-e a csoportkohéziót, megszünteti-e a közönyt? Van-e olyan játék, ami mindenkinek jó?

Tartalmi kérdések:

Hogyan valósítjuk meg oktatási órán kívül, vegyes kollégiumi csoport keretein belül a közös munkát?

Mi és hogyan motiválja a gyerekeket egy időigényes, nem kötelező, és számukra bizonytalan eredményekkel kecsegtető projekt, ami több részfeladatból áll?

Hogyan tudunk többféle online tudásszintet hatékonyan ötvözni?

Hogyan tudunk többféle érzelmi intelligenciával rendelkező emberrel együttműködni?

Hogyan tudunk egymással hatékonyan kommunikálni?

Értékelési terv:

Az értékelés időrendje:

Folyamatos, heti 1 kollégiumi csoportfoglalkozásokon

Módjai:

Név nélküli brainstorming jellegű Linoit- ok, és Google Drive-os kérdőívek

Csoport meetingek, heti rendszerességgel

Kérdőívek, diákértékelés, felnőtt értékelés

Értékelési összefoglaló:

A teljes anyag a https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/ projektblogban elérhető.

Időrendben, folyamatában, diák és felnőtt szemszögből.

A projekt részletei:

24 fő 7, 8, és 9 és 10 évfolyamon. Fiúk - lányok vegyesen.

Koruknak megfelelő normál oktatási órákban elsajátított ismeretek.

Kollégiumi élet: egy meglévő csoportba újonnan jövő új kilencedikes tagok. Magyarországi és határontúli magyar állampolgárságú diákok.

A projekthez szükséges anyagok és eszközök:

Technológia - Hardver:

Laptop, projektor, érintőceruza, telefonok, kamera

Technológia - Szoftver:

https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/ami-elkeszult/

Nyomtatott anyagok (Pl. tankönyvek.):

https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/ami-elkeszult/

Internetes források, alkalmazások:

https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/ami-elkeszult/

Közgyűjteményi tartalmak: 

https://a-csoportelet-kalendariuma.webnode.hu/ami-elkeszult/

Szempontok a hatékony projekt tervezéséhez:

☐ A mini projekt megvalósítására legalább 5 tanóra áll rendelkezésre. - IGAZ

☐ A projekt megvalósításában fontos szerepet játszik a digitális technológia eszközként való alkalmazása. - IGAZ

☐ A tanulási folyamat középpontjában a tanulók állnak. - IGAZ

☐ A projekt a tantervi követelményekkel összehangolt, fontos tanulási célokra összpontosít. - KOLLÉGIUMI KERETTANTERVVEL SZINKRONIZÁLT

☐ A projekt céljai között szerepel a tanulók digitális kompetenciájának fejlesztése. -IGAZ 

☐ A projekt során folyamatos, többféle típusú értékelés történik. - IGAZ

☐ A projekt egymással összefüggő feladatokat és tevékenységeket tartalmaz, amelyeket adott időtartam alatt kell végrehajtani. - IGAZ

☐ A projektre jellemző a multidiszciplináris megközelítés. - IGAZ

☐ A projekt kapcsolódik a mindennapi élethez. - IGAZ

☐ A projekt feladataiban legyen kihívás, problémamegoldás, kutatás, vizsgálódási lehetőség. - IGAZ

☐ A tanulók a megszerzett tudást és készségeket bizonyítják a projekt produktumaiban, amelyek publikálhatók, előadhatók vagy bemutathatók. - IGAZ, ISMÉTELHETŐ, A JÁTÉKCSOMAG ELKÉSZÜLT

☐ Az iskola regisztrált a Digitális Témahét honlapon. - IGAZ

☐ A projektben résztvevő pedagógusok csatlakoztak a Digitális Témahét Tanári Fórum Facebook csoporthoz, hogy a legfrissebb hírekről értesüljenek. -IGAZ


© 2019-2020. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el